اپل برنامه‌های استخراج ارز دیجیتال را در فروشگاه برنامه‌های خود مسدود می‌کند

 

با توجه به افزایش ارزش ارزهای دیجیتال، نه تنها نفوذگران، بلکه وب‌سایت‌های قانونی و برنامه‌های تلفن همراه نیز با بهره‌گیری از قدرت پردازنده‌ی کامپیوتر و تلفن‌های همراه کاربران و با هدف کسب درآمد، به‌طور فزاینده‌ای از استخراج‌کننده‌ها برای استخراج ارزهای دیجیتال استفاده می‌کنند.


بنابراین، اپل قصد دارد تا از باتری دستگاه‌های مک و آیفون کاربران در برابر برنامه‌های مشکوک استخراج ارز دیجیتال محافظت کند و برای این منظور، با محدود کردن این برنامه‌ها در فروشگاه رسمی خود محدودیت‌هایی را ایجاد کرده است. این شرکت دستورالعمل قسمت سازگاری سخت‌افزاری در فروشگاه برنامه‌های خود را به‌روزرسانی کرده و به صراحت اعلام کرده است که استخراج‌کننده‌های ارز دیجیتال اجرا شده در پس‌زمینه‌ی برنامه‌های iOS و مک و نیز تبلیغات مربوط به آن‌ها را محدود می‌کند.


این به‌روزرسانی هفته‌ی گذشته و احتمالا در پاسخ به نرم‌افزار محبوب تقویم مک که استخراج‌کننده‌ی مونرو (XMR) را به‌همراه داشت، منتشر شده است. این استخراج‌کننده، ویژگی‌های پرداخت پیشرفته را در برنامه‌های زمان‌بندی‌شده فعال می‌کرد. استخراج ارز دیجیتال مفهوم جدیدی نیست، اما اخیرا و پس از آن‌که نفوذگران با ربودن کامپیوترها به‌منظور اجرای مخفیانه‌ی استخراج‌کننده‌های ارز دیجیتال بدون آگاهی و رضایت کاربران، یک راه عالی برای به‌دست آوردن میلیون‌ها دلار پیدا کردند، این فناوری بسیار مورد توجه واقع شده است.


با توجه به این‌که استخراج‌کننده‌های ارز دیجیتال به‌عنوان یکی از بزرگترین تهدیدات شناخته شده‌اند، نظرات منفی نسبت به این طرح جایگزین کسب درآمد افزایش یافته است. با این حال، ظاهرا دستورالعمل‌های اپل هرگونه استخراج‌کننده بر روی دستگاه را ممنوع کرده است. این استخراج‌کننده‌ها به‌دلیل استفاده از توان پردازنده‌ی دستگاه‌های اپل، درنهایت منجر به تخلیه‌ی باتری‌های آن‌ها می‌شوند.


در دستورالعمل جدید این شرکت آمده است: «برنامه‌ها نباید سریع باتری را تخلیه کنند، گرمای بیش از حد ایجاد کرده و یا فشارهای غیرضروری بر روی منابع دستگاه وارد کنند.» با این حال، تا زمانی‌که فرایند استخراج در جایی غیر از دستگاه، مانند یک سرور راه دور یا ارائه‌دهنده‌ی ابر انجام شود، اپل هیچ مشکلی با این موضوع ندارد.


از آن‌جایی‌که برنامه‌های کیف پول ارز دیجیتال می‌توانند معاملات و انتقال ارز دیجیتال را تسهیل نمایند، درصورتی‌که توسعه‌دهندگان آن‌ها به‌عنوان یک سازمان ثبت‌نام کنند، کاربردی و مفید هستند. علاوه بر این، در دستورالعمل‌های اپل بیان شده است که برنامه‌های ارز دیجیتال ممکن است پس از تشویق کاربران به دانلود برنامه‌های دیگر و به اشتراک گذاشتن آن‌ها در شبکه‌های اجتماعی، ارز مربوط را پرداخت نکنند.


اپل نخستین شرکتی نیست که استخراج‌کننده‌ها را مسدود می‌کند. ماه گذشته، گوگل نیز برای جلوگیری از استخراج پول نقد دیجیتالی توسط افزونه‌ها بدون آگاهی کاربران، افزونه‌های استخراج‌کننده‌ی ارز دیجیتال را در فروشگاه وب کروم خود مسدود کرد. اواخر ماه مارس نیز توییتر اعلام کرده بود که قصد دارد تبلیغات مربوط به ارزهای دیجیتال را بر روی بستر خود مسدود کند، و در ماه ژانویه، فیس‌بوک تمام تبلیغات ارزهای دیجیتال از جمله بیت‌کوین را ممنوع کرد.
 

منبع

پست‌های مشابه

Leave a Comment